مقام معظم رهبری:

بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهایى درس‌خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست، آشنائى با معارف اسلامى و قرآنى است که می تواند براى خود آن ها و براى دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.

معاونت آموزش

 

آثار کلامی سیمای پیامبر اکرم (ص) در صحاح سته و کتب اربعه

عنوان:

 آثار کلامی سیمای پیامبر اکرم (ص) در صحاح سته و کتب اربعه

نام و نام خانوادگی:

 معصومه گل گلی  

گروه:

فلسفه وکلام

تابعیت:

عراق

کد تحصیلی:

1372914

محل تحصیل:

مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

رشته:

کلام اسلامی

استاد راهنما:

محمود احمدی میانجی   

استاد مشاور:

محمد حسین بهرامی

تاریخ دفاع:

1394/2/3

تعداد صفحات:

404

تعداد منابع:

277

کلید واژه های پایان نامه:

  پیامدهای کلامی، سیمای پیامبر(ص)، صحاح سته، كتب اربعه، جنگ های پیامبر(ص).

چکیده پایان نامه:

در این نوشتار ادعا بر این است که روایات صحاح سته و کتب اربعه دارای بار کلامی بوده و بر منظومه اعتقادی خواننده تأثیر گذار می باشد.
بر همین اساس  در این رساله از خلال بررسی روایات صحاح سته پیرامون سیمای پیامبر(ص) در مجموع پنج باور کلامی استخراج گردید. این باورها عبارتنداز: عدم عصمت مطلق پیامبر(ص) عدم علم لدنی پیامبر(ص)  اجتهاد و عدم حجیت قول و فعل پیامبر(ص)  عدم برتری پیامبر(ص)  و در نهایت تحریف مسئله جانشینی پیامبر(ص)  پس از رحلت حضرت(ص). اما از بررسی روایات کتب اربعه، گزاره‌های دیگری همچون: عصمت پیامبر(ص) ، علم لدنی پیامبر(ص) ، حجیت قول و فعل پیامبر(ص) ، برتری پیامبر(ص) ‌ و تنصیصی بودن جانشینی پیامبر(ص)  به دست آمد.
این تفاوت در روایات سبب می‌شود که دو گونه باور و دو نوع چهره‌ی متفاوت از سیمای پبامبر(ص)  شکل بگیرد. اما با توجه به نقدهای عقلی، قرآنی، تاریخی و محتوایی وارد بر برخی روایات این کتب به‌دست می‌آید که اولاً نمی‌توان به همه روایات این کتاب‌ها و همه آثار کلامی آن‌ها در بُعد نبوت‌شناسی به دیده‌ اعتبار نگریست و این روایات را منبع بی‌نقصی برای انعکاس سیمای پیامبر(ص) ‌ دانست. ثانیاً چنانچه این کتب را براساس نقد منصفانه عقلی و نقلی، از روایات چالش دار پیرایش نمود؛ بدون شک می توان به وحدت نظری بین دو دیدگاه اعتقادی فریقین نسبت به سیمای پیامبر(ص)  دست یافت؛ و گامهایی مهم در تقریب دو مذهب شیعه و سنی برداشت.