مقام معظم رهبری:

تداوم جدی، پر شتاب و همه جانبه‌ی نهضت علمی به عنوان عامل اصلی شکل دهنده سرنوشت آینده ایران و جهان اسلام، بسیار حائز اهمیت است.

گروه های علمی

گروه علمی تربیتی آموزش زبان و ادبیات فارسی

تاریخچه:

از زمان عهده داری جامعه المصطفی نسبت به آموزش خواهران محترم غیر ایرانی در مقاطع مختلف رشته های تحصیلی، مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی وظیفه ی انجام این رسالت را به عهده گرفت و بر همین اساس نیز با توجه به نظام تحصیلی زبان فارسی، اقدام به آموزش زبان فارسی با رویکرد فرهنگ و معارف اسلامی نمود و با توجه به توسعه و گسترش آموزش زبان فارسی و افزایش متقاضیان و داوطلبان آن، بخش آموزش زبان فارسی تاسیس شد و همسان آموزش زبان فارسی به برادران غیر ایرانی در مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی با استفاده از ظرفیت های آن مجموعه و سایر مراکز همسو، این بخش عهده دار آموزش زبان فارسی طلاب محترم غیر ایرانی خواهر نمود. و به مرور زمان نیز بر حسب نیاز، درخواست و پیگیری مربوط به راه اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی برای طلاب محترم غیر ایرانی و کارشناسی ارشد برای اساتید نمود.
از طرف دیگر سرفصل هاي مصوب برخي رشته ها نيز اقتضاي تدريس زبان و ادبيات فارسي را داشت. از اين رو پشتیبانی علمی و نیز رویکردهای علمی و استاندارد زبان فارسی موجب شد  در ابتداي سال تحصيلي 86-87، گروه علمي – تربيتي آموزش زبان و ادبيات فارسي با اهداف گسترش زبان و ادبيات فارسي، تربيت اساتيد آموزش زبان فارسي، تأليف متون پژوهشي و آموزشي مربوط به زبان و ادبيات فارسي، تدوين سرفصل هاي مربوط به آموزش زبان و ادبيات فارسي تشكيل گردد.

اهداف:

اهداف کلی مجموعه:
1- آموزش زبان فارسی به طلاب خواهر غیر ایرانی
2- ارتقاي سطح علمي دانش پژوهان مبتني بر آموزه هاي اسلامي در زمينه ي زبان و ادبيات فارسي با تمركز بر محورهاي زير :

  •  فراگيري عميق تر معارف و علوم اسلامي به زبان فارسي .
  • تربيت مدرس ، محقق ، مبلغ و مترجم به زبان فارسي .
  • افزايش توانمندي فراگيران به منظور امكان استفاده بيشتر و عميق تر از متون ادبي و تخصصي ، سخنان بزرگان، انديشمندان و وسايل ارتباط جمعي زبان فارسي .
  • ترويج و توسعه ي فرهنگ ايران اسلامي و انقلاب اسلامي .

اهداف کلان دوره آموزش زبان:
1. زمینه سازی آموزشی و تربیتی برای ورود طلاب به دوره های آموزشی جامعه المصطفی العالمیّه
2. ایجاد قابلیت ها و توانمندی های جدید زبان فارسی

اهداف عمومی دوره آموزش زبان:
1. آموزش مهارت های 4 گانه زبانی در حد دوره ی عمومی
2. امکان بهره وری از فضای آموزشی حوزوی
3. ایجاد روحیه ی زی طلبگی به منظور آماده سازی شخص برای ورود به نظام حوزوی
4. زمینه سازی به منظور ارزیابی فرد برای ادامه تحصیل
5. آشنایی مقدماتی با احکام ضروری اسلامی
6. همسان سازی و هم گون سازی فرهنگ ها
7. زمینه سازی عملی جهت علاقه مندنمودن افراد به اهل بیت (ع)

 

سیاست ها:
1- علاقمند کردن طلاب به کتاب و کتاب خوانی و مطالعه
2- ایجاد و پرورش روحیه ی تحقیق و پژوهش
3- توجه به روحیه ی تفاهم و هم بستگی بین طلاب
4- توجه به روحیه ی هم زیستی مسالمت آمیز بین پیروان مذاهب اسلامی
5- ایجاد رویکرد ذي طلبگي در طلاب به منظور آمادگی ورود به فضای نظام حوزوی
6- رویکرد و توجه ویژه به روحیه ی اخلاق اسلامی در طلاب
7- توجه به پوشش اسلامی خواهران در محیط موسسه و اجتماع
8- توجه به فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی
9- انجام کارشناسی فرهنگ های ملیتی و شناخت نقاط مشترک، قوت و ضعف و بررسی و تحلیل آن
10- توجه به علاقمندی و گرایش طلاب نسبت به قرآن کریم
11- حفظ قداست و ارزش های جمهوری اسلامی ایران بویژه ولایت فقیه و مراجع عظام و بزرگان دینی در دیدگاه طلاب غیر ایرانی
12- برخورد محترمانه و در شان طلاب
13- دوری از هر گونه نا عدالتی، تبعیض و تعصب
14- حضور فعال و جدی طلاب در جلسات و مراسم اخلاق، جشن ها و عزاداری ها
15- ارائه ی درس ها به صورت حضوری و در کلاس
16- استفاده از روش های تدریس فعال و نوین
17- زمینه سازی مشارکت فعال زبان آموزان در فعالیت ها
18- توجه به استفاده گسترده و به روز از ابزار و وسایل آموزشی و کمک آموزشی
19- اولویت استفاده از منابع درسی و کمک درسی تدوین شده توسط گروه، موسسه و جامعه
20- استفاده بهینه از اوقات فراغت در امر آموزش زبان


چشم انداز:
1 . فارغ التحصيلان زبان و ادب فارسي بتوانند در دانشگاه هاي معروف و مطرح كشورهاي مربوط، به امر تدريس زبان فارسي كه از جايگاه ويژه اي برخوردار است، بپردازند.
2 . فارغ التحصيلان كليه رشته ها با شيوه هاي تدريس زبان فارسي آشنا می شوند.
3 . فارغ التحصيلان بتوانند در تدوين و طراحي نظام آموزشي زبان فارسي نقش داشته باشند.
4 . فارغ التحصيلان بتوانند در تحقيقات و پژوهش هاي مربوط به زبان فارسي ايفاي نقش كنند.
5 . فارغ التحصيلان، متقاضيان تحصيل در جامعه المصطفي را در كشورهاي خود نسبت به زبان فارسي و نيازمندي¬هاي آنان در اين زمينه توجيه نموده و مهارت هاي لازم را براي آنان فراهم مي نمايند.
6 . تجهیزات مورد نیاز را در زمینه ی ایجاد محيطي جامع و كامل با رويكردهاي آموزش زبان فارسي از حيث كلاس هاي درسي، محيط خوابگاهي و آموزشي، تهيه نمايند.
7 . تمامي منابع درسي آموزش زبان فارسي را مورد نقد و بررسي و تحليل قرار داده و پيامدهاي مثبت آن را در امر آموزش زبان فارسي مؤسسه مورد استفاده قرار دهد.
8 . تمامي مشتركات واژه اي، فرهنگي و آموزشي آموزش زبان فارسي و ساير مليت ها مورد بررسي قرار گرفته و تجزيه و تحليل شده و مورد استفاده ي برنامه ي دبيران، دست اندركاران، اساتيد و گروه ها قرار گرفته شود.
9 . تمامي نيازمندي هاي اطلاعات و آمار گروه مكانيزه شده و در كوتاهترين مدت زمان ممكن در زمينه دانش پژوهان، اساتيد، گزارش گيري و ... درخواست ها پاسخ داده شود.
10 . در زمينه زبان و ادب فارسي و آموزش آن، پايان نامه های تدوين شده، مورد استفاده پژوهشگران و محققان قرار گیرد.
11 . تمامي منابع مورد نياز در زمينه ي آموزش زبان و ادبيات فارسي و نشريات با رويكرد بين المللي و خواهران تدوين شود.
12 . ايجاد سايت پشتيباني از فارغ التحصيلان رشته هاي زبان و ادبیات فارسي.
11 . در تمامي مجلات و نشريات مرتبط با زبان و ادب فارسي عضويت يافته و تعامل و همكاري نماید.
13. تمامي آسيب هاي تربيتي و فرهنگي مليت ها در بدو ورود آنان شناسايي شده و مورد توجه قرار گرفته است.
14 . از مراكز و مجامع علمي همسو جذب حمايت هاي مادي و معنوي نماید.
15 . رفاه و خدمات اساتيد، اعضاي گروه در حد مطلوبي ارتقا یابد.
16 . طراحي سيستم جامع نظام آموزش زبان فارسي.
17 . دوره هاي تكميلي زبان فارسي در تمهيديه و كارشناسي و ارشد برگزار گردد.
18 . اعضاي گروه علمي تربيتي و اساتيد با تمامي مباحث مربوط به آموزش زبان، دستور زبان، ويرايش و نگارش، زبانشناسي، شيوه هاي نوين تدريس زبان فارسي آشنا شده و  بكار گيرند.
19 . در تدوین آيين نامه¬هاي مربوط به امتحانات، ارزيابي ها، فرايند و گردش فعاليت هاي دانش پژوهان، اعضاي گروه و اساتيد نقش موثر داشته و بر اساس عملكرد آن ارزيابي و اصلاح و بازبيني خواهد شد.
20 . تمامي مراكز و مجامع آموزش زبان بويژه آموزش زبان فارسي شناسايي شده، در زمينه هاي مربوط به تعامل و همكاري بپردازد.
21 . در زمينه موضوعات مربوط به آموزش زبان، چالش ها، آسيب ها، موانع، بايدها و نبايدها، نشست هاي مختلفي در سطح گروه، اساتيد و دانش پژوهان برگزار نماید.
22 . تحصيلات و مدارك تمامي اعضاي گروه و اساتيد بر حسب رشته و نياز گروه اصلاح، بازبيني و تغيير يابد.
23 . رشته هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكتراي زبان و ادبيات فارسي و آموزش زبان بر حسب نياز و درخواست داوطلبان و با توجه به شرايط راه اندازي شود.
24 . كيفيت برگزاري دوره هاي آموزش زبان فارسي رشد بسيار خوبي یابد.
25 . علاقه مندي دانش پژوهان برحسب محتوا و عمق و عرفان و نياز آنان به زبان فارسي افزايش يافته و جذب آنان در رشته هاي زبان فارسي بيشتر گردد.
26 . طلاب با تمامي مراكز و مجامع علمي و مرتبط با زبان و ادب  فارسي در ايران آشنا شوند.
27 . سيستم ارزيابي مقاطع تحصيلي آموزش زبان فارسي، نظام مند و استاندارد شده، با معيارهاي به روز جهاني متناسب گردد.
28 . منابع راهنماي تدريس تمامي موضوعات درس در آموزش زبان تهيه و تدوين گردد.
29 . فارغ التحصيلان رشته¬هاي زبان و ادب فارسي بتوانند در كشورهاي خود از طريق كرسي هاي تدريس زبان و ادب فارسي در دانشگاه ها به امر تبليغ، توسعه و گسترش اسلام و سيره اهل بيت (ع) بپردازند.
30 . تدوين منابع آموزشي در مقاطع آموزش زبان، كارشناسي و كارشناسي ارشد توسط اساتيد گروه.
31 . برگزاري همايش هاي بين المللي در سطح دانشگاه هاي معتبر.
32 . تعامل و تبادل اساتيد برجسته جامعه المصطفي (ص) با اساتيد دانشگاه هاي معتبر.

 

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

نوع همکاری- سمت

رزومه علمی

1

نرگس ترابی زاده

مدیر گروه

فایل pdfرزومه

2

مریم جعفرزاده

دبیر پژوهشی گروه

فایل pdfرزومه

3

طاهره صادقی

دبیر تربیتی گروه

فایل pdfرزومه

4

زینب نجار

عضو گروه

فایل pdfرزومه

5

رقیه ابراهیمی شهرآباد

عضو گروه

فایل pdfرزومه