مقام معظم رهبری:

بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهایى درس‌خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست، آشنائى با معارف اسلامى و قرآنى است که می تواند براى خود آن ها و براى دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.

معاونت آموزش

 

 

رابطه افضلیت و خلافت بلافصل از دیدگاه خواجه نصیر الدین طوسی و قوشچی

 

عنوان:

 رابطه افضلیت و خلافت بلافصل از دیدگاه خواجه نصیر الدین طوسی و قوشچی

نام و نام خانوادگی:

مطهره احمدی

گروه:

 فلسفه و کلام

تابعیت:

 افغانستان

کد تحصیلی:

1152989

محل تحصیل:

مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

رشته:

کلام اسلامی

استاد راهنما:

 محمود احمدی میانجی

استاد مشاور:

 سید یونس خان برهان اف

تاریخ دفاع:

20/9/1389

تعداد صفحات:

279

تعداد منابع:

247

کلید واژه های پایان نامه:

 افضلیت، خلافت ، رابطه، خواجه نصیر الدین، قوشچی.

چکیده پایان نامه:

رساله ای که تهیه و تدوین شد با موضوع افضلیت و خلافت بلا فصل هدفش این بود که فرد برتر باید جانشین و خلیفه باشد، خواجه نصیر الدین در تجرید الاعتقاد افضلیت را یکی از شرایط مهم امام می داند، و آن را در دو مرحله قائل است:

برتری در کمالات انسانی و برتری در نزدیکی به خداوند و بهره­مند بودن از بیشترین ثواب، قوشچی اشعری که از شارحان تجرید الاعتقاد است، افضلیت را به معنی دارا بودن بیشترین ثواب نزد خداوند می داند خواجه نصیر الدین برای اثبات برتری جانشین رسول خدا به آیات و روایت متعددی تمسک کرده است: آیه ولایت که بر امامت بلا فصل علی(ع)  دلالت می کند از طریق اینکه ولی در این آیه به معنی اولی در تصرف است، قوشچی شبهاتی را بر این استدلال خواجه وارد می کند و شبهه مهم او این است که ولی به معنی اولی نیست و دلائلی را برای قول خود ذکر می کند که بر مدعایش دلالتی ندارد. آیه مباهله، سابقون، مودت، اولی الامر، کونوا مع الصادقین، و تعیها اذن واعیه، صالح المؤمنین نیز برتری علی (ع) را برای مقام خلافت بیان می کند قوشچی شبهاتی بر این آیات دارد که همگی رفع می شود، در بخش روایات احادیث غدیر، منزلت، اخوت، سبقت در ایمان، صدیق اکبر، محبت، جهاد، شجاعت، علم، زهد، عبادت، سخاوت، برتری علی (ع) را نمایان تر می کند قوشچی در این بخش بر حدیث غدیر و منزلت هم اشکالات سندی و هم محتوایی مطرح می کند، که هیچکدام خللی بر مدعای خواجه وارد نمی کند، قوشچی در نهایت اعتراف می کند که همه این روایات دال بر فضلیت علی (ع) است.

خواجه نصیر الدین برای آنکه برتری علی(ع) را بر مخالفان روشن تر ­کند و تنها صلاحیت و لیاقت او را برای خلافت بیان کند به ذکر مطاعن سه خلیفه می پردازد، اما قوشچی به رد آن مطاعن می پردازد و ابوبکر را برتر از علی(ع) می­داند. این مطاعن آنقدر آشکار است که بزرگان اهل سنت آن را در کتب مهم خود آورده­اند.