صفحه اصلي > مهمترین اخبار > نمایش خبر 
1393/01/27


بررسی شبهه معنویت­های نوپدید و عرفان­های کاذب

   

  بررسی شبهه معنویت­های نوپدید و عرفان­های کاذب


  تاریخ انتشار خبر: سه شنبه ١٤ آبان ١٣٩٢

  ساعت انتشار خبر: ١٥:٣٣

  شماره خبر: ٤٠٤٨٣


گروه گزارش: کارگاه نیم روزه «بررسی شبهه معنویت­های نوپدید و عرفان­های کاذب»، به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر واطلاع رسانی جامعةالمصطفی، دراین کارگاه، «حجت­الاسلام علی محمدی هوشیار»، استاد حوزه علمیه و عضو گروه علمی عرفان­های کاذب معاونت تبلیغ حوزه های علمیه کشور، شبهه معنویت­ها را به موریانه­هایی تشبیه نمود که بر پیکره دین افتاده و موجب تحلیل آن می­شوند

وی ادامه داد: برخی بر این باورند که پرداختن به نقد عرفان‌های کاذب و شبه معنویّت‌های نوپدید در کشورهای اسلامی لازم نیست، زیرا همین کار را موجب ترویج و تکثیر غیر مستقیم آنها می دانند. این گروه باید توجه داشته باشند که، ظهور و بروز خطر این شبه معنویت ها، همانند سایر فرقه های ضاله وهابیت و بهائیت نیست که در مقابل اسلام و مبانی مُسلّم آن صف آرایی کرده باشند، بلکه شبه معنویت ها، با لباسی مبدّل، در پوسته زیرین عرفان حقیقی جای گرفته و کم کم به عنوان دین جایگزین در جهان اسلام مطرح می شوند.

حجت­الاسلام علی محمدی هوشیار افزود: جایگاه چالش این عرفان ها نسبت به اسلام و سایر ادیان، همانند آتش زیر خاکستری است که در ظاهر، مسئله ای معنوی بوده و در پاره ای از موارد، مشابهت سطحی با عرفان اسلامی دارند. ترویج بی اعتنایی و بی تفاوتی در مقابل ظلم، فقر، غیبت، تهمت و تمامی نباید های اسلامی با بهانه دفع موانع آرامش شخصی، ترویج سکس با بهانه خلسه عارفانه، کاریزما سازی و قطب پروری جهت مقابله با علماءدین از جمله خطرات نامحسوس این عرفان ها می باشد.

وی،‌ با توضیح این که همه شبه معنویت­ها با هدف تشکیل دین واحد جهانی در برابر فرهنگ مهدویت هدایت می­گردند، خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار شبهه معنویت در جهان وجود دارد که همگی در ایده حمایت از سکولار و به حاشیه راندن دین همسو هستند.

حجت­الاسلام محمدی هوشیار افزود: پلورالیزم دینی در دین شناسی، اومانیسم در انسان­شناسی، سکولاریزم در معرفت شناسی، رهبری کاریزماتیک در راهنما شناسی، اعتقاد به تناسخ در فرجام شناسی و هندوئیزم در هستی شناسی؛ مبانی معرفتی شبه معنویت ها را تشکیل می دهند.

عضو گروه تخصصی عرفان­های نوپدید، فرار از عقل و منطق را نقطه مشترک میان تمام شبهه معنویت­ها دانست و گفت:‌ از آنجا که این معنویت­ها هیچگونه برهان و دلیل منطقی ندارند، عقل را بزرگ ترین سانسورگر قرن دانسته و تنها راه رسیده به معرفت را از مسیر دل جستجو می نمایند.

وی با اشاره اجمالی به آثار، اندیشه ها و آراء برخی از رهبران و مبلغان مطرح معنویت­ها کاذب همچون «اوشو»، «دالایی لاما»، «پائولو کوئلیو»،«عرفان حلقه»، «سای بابا»، «کارلوس کاستاندا» و...، به نقد و بررسی ریشه­های تاریخی، مبانی باستانی، اعتقادات و همچنین علل گرایش و پیدایش آنان پرداخت.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار
 

                                                  تمام حقوق اين پايگاه متعلق به مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

                                              تلفن تماس: 37172460 - 25 - 98+ ll نمابر: 37172457 - 25 - 98+ ll ايميل: news@miu.ac.ir