صفحه اصلی > پژوهش > پایان نامه های ارشد > تحليل نظریه تاریخ مندی آموزه های دین از نگاه نومعتزلی 

عنوان:

تحليل نظریه تاریخ مندی آموزه های دین از نگاه نومعتزلی

نام و نام خانوادگی:

هما براتی

گروه:

فلسفه و کلام

تابعیت:

افغانستان

کد تحصیلی:

1155066

محل تحصیل:

مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

رشته:

كلام اسلامي

استاد راهنما:

سيد وحيد كاشاني

استاد مشاور:

عدم نیاز به مشاور

تاریخ دفاع:

1397/6/27

تعداد صفحات:

223

تعداد منابع:

277

کلید واژه های پایان نامه :

تاریخ­مندی، آموزه­های دین، وحی، عقل، نواعتزال.

چکیده پایان نامه:

در این پژوهش، سعی شده است نظریه تاریخ­مندی آموزه­های دین از نگاه نومعتزلی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. تاریخ­مندی کنایه از عرضی و موقتی بودن است، در حالی­که آموزه­های دین مبنا و اصل دین را به خود اختصاص می­دهند. یکی از جریان­هایی که آموزه­های دین اسلام را تاریخ­مند می­داند، جریان نواعتزال است که پديده­اي نوظهور و از نتايج عصر روشن­گري است. با توجه به اهمیت مسئله تاریخ­مندی آموزه­های دین، هدف از پژوهش حاضر، تبیین و نقد مبانی، بیان ادله و نهایتاً پیامدهای این نظریه استکه در آن سعی شده از منابع دست اول و متعددِ مرتبط با موضوع هر بحث استفاده شود. به عقیده نو اعتزال، تحقق وحي در برهه­اي از تاريخ سبب شده، آموزه­های دین با صبغه تاريخي، فرهنگي و متناسب با آگاهي­ها و شرايط معين مخاطب خود تحقق یافته و به عقايد عصر خود توجه نموده است. بنابراین، دوران وحی‌ سپری شده و باید به عقل «خود بنیاد» رجوع کـرد. لازمه اين کلام، نفي جاودانگي و جامعیت آموزه­هاي دین است. به این منظور، نوشتار حاضر با روش تحلیلی - توصيفي و با رويكردي كلامي – تفسیری، ابتدا دیدگاه نومعتزلی را بیان نموده و سپس به نقد این دیدگاه پرداخته است. نتیجه این پژوهش نشان می­دهد؛ قرآن، امري‌ مافوق‌ زمان و مـکان و موجـود در‌ لـوح محفـوظ است که پس از طـي مـراحل، از حقيقت محمديه بر وجود‌ پيـامـبرˆنـازل شد و مخاطب آن، فرد خاصی نیست، بلکه همه جهانیان را فرا گرفته است. «لِلْعالَمِينَ نَذِيراً»[1]

 


[1]. فرقان، 1.



کل بازدید ها: 144075 بازدید امروز: 93