فهرست
معرفی طرح مربیان اخلاق و تربیت

 اخلاق و تربیت از محورهای اساسی در زندگی انسان و كانونِ توجه انبیای الهی است، خداوند متعال نیز با تعبیر «وَ إنکَّ لعَلي خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛ سیره اخلاقی پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی صرا به عنوان الگوی بشريت معرفی نموده و آن بزرگوار نیز اخلاق را مهم ترين هدف رسالت آسمانی خويش تبیین نموده است.

از این رو جامعة المصطفی العالمیة، بر اساس رسالت خطیر علمی معنوی خود، هرگز نمیتواند از چنین ضرورتی غافل باشد؛ چرا که فراخوانی خیل عظیمی از مشتاقان معارف ناب مكتب اسلام از نقاط مختلف جهان به منظور پرورش شخصیت های پاسخگو به نیازمندی های عمیق جهان اسلام، تمهیدات فراوانی را می طلبد. يكی از عناصر اصیل و بنیادين اين تمهیدات، بهره گیری از گنجینه عظیم اساتید و مربیان اخلاقی متعهد، متخصص و دلسوز براي تعلیم و تربیت طلاب  است.

در همین راستا طرح «مربیان اخلاق و تربیت» با هدف تبديل محیط های آموزشی به كانونی برای تربیت متوازن با تأكید بر جنبه های اخلاقي معنوی و همچنین ايجاد زمینه لازم برای انس، معاشرت و مجالست طلاب با اساتید اخلاقی تاثیرگذار و توانمند نمودن طلاب در حوزه مهارت های مربوط به جهاد با نفس، تقويت روح تعبد والتزام عملی به شرع مقدس اسلام و نهادينه سازی سبک زندگی اسلامی و حوزوی در قالب حلقه های اخلاقی تربیتی تهیه شده است.

ویژگی رویکرد جدید طرح مربیان اخلاق و تربیت، افزايش نقش آفرينی گروه های علمی تربیتی در حوزه تربیت و مسائل اخلاقی تربیتی است که از طریق آن، اساتید گروه، به مانند مادری دلسوز و توانمند برای طلاب در نظر گرفته می شوند و ضمن ایجاد ارتباط مادری با طلاب، و موانست و تعامل با ایشان، به رفع نیازهای عاطفی، اخلاقی، تربیتی و … طلاب می پردازند و ایشان را در زمینه های ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و… یاری می رسانند.

لذا مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، نیز پس از برگزاری جلسات متعدد گروه های علمی تربیتی با مدیر کل اداره تربیتی جامعه المصطفی، و معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع و بررسی شیوه های مختلف اجرایی و رایزنی در رابطه با گستره و زمینه های طرح، اقدام به اجرای این طرح فاخر و پرثمر برای مقاطع مختلف تحصیلی اعم از آموزش زبان فارسی و تمهیدیه، کاردانی و کارشناسی و ارشد، نمود و بیش از 1000 نفر از طلاب را در گام نخست تحت پوشش مربیان اخلاق و تربیت قرار داد.

اهداف عمده مورد نظر طرح مربیان اخلاق و تربیت؛
  1. پرورش شخصیت جامع اخلاقی و معنوی در حوزه های فردی، خانوادگی و اجتماعی؛
  2. ایجاد و تقویت روحیه خودسازی، تهذیب نفس و اهتمام به کسب فضائل و زدودن رذائل
  3. مصون سازی طلاب از آسیب ها و موانع اخلاقی تربیتی
  4. توانمند سازی مخاطبان در مهارت‌های زندگی بر اساس نگاه اسلام و حوزه های بینشی، کنشی، مَنشی و گرایشی
  5. نهادینه سازی توجه به ارزش های حوزه، زی طلبگی و ترویج ویژگی‌های مورد انتظار از طلاب
  6. تربیت افراد مدبر، فعال، شجاع، برخوردار از عزت نفس و غیر طلبکار و …
محور فعالیت های مربیان اخلاق و تربیت ؛
  1. سیرهای مختلف مطالعات تربیتی و آشناسازی طلاب با شخصیت های نخبه و متفکر جهان اسلام و تشیع (امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، استاد شهید مطهری و …)
  2. برگزاری اردوهای زیارتی- تفریحی و ….
  3. برگزاری مسابقه در زمینه های مختلف قرآنی، بصیرتی، کتابخوانی، ورزشی، ادبی و… متناسب با نیاز، استعداد و توانمندی و گرایش افراد در گروه.
  4. دیدار با ابرار، علما و بزرگان.
  5. دیدار با خانواده معظم شهدا بخصوص شهدای مدافع حرم، جانبازان و …
  6. برگزاری دوره های تخصصی توانمندسازی طلاب در مباحث مختلف تبلیغی، کاربردی، مهارتی و …
  7. حضور در برنامه های فرهنگی و ارزشی مانند تئاترهای ارزشی، بازدید از خانه سالمندان و ….
  8. برگزاری نشست ها و حلقه های صمیمانه بحث و مناظره و گفتگو.
  9. تلاش در جهت تحقق اهداف تعیین شده در ساحت های مختلف نظامنامه تربیتی المصطفی با فعالیت ها و اقدامات مختلف بر اساس اقتضائات خاص طلاب تحت پوشش هر مربی
  10. دیدار با طلاب خوابگاهی و افزایش موانست و ارتباط با طلاب
  11. دیدار از خانواده طلاب غیر خوابگاهی (مجرد و متاهل) و آشنایی با خانواده ایشان
  12. مشاوره تحصیلی برای طلبه در طول ترم جهت استفاده بهینه از وقت و پی گیری امور تحصیلی، درسی و آموزشی وی.
  13. برقراری ارتباط فردی با طلبه (به صورت مستمر).
  14. معرفی طلبه به مشاور در صورت نیاز.
  15. تشکیل گروه های مجازی و ارتباط با اعضاء از طریق شبکه های اجتماعی مجازی
  16. برگزاری جلسات عمومی گروه با متخصصین جهت بصیرت افزایی.
  17. هدایت طلاب به فعالیت های تبلیغی قرآنی از طریق فضاهای تربیتی.
  18. واگذاری مسئولیت های جاری به طلاب و ترغیب آنان به شرکت در مسئولیت های مختلف و ارائه گزارش.
  19. بکارگیری حلقه ها در حیطه های مختلف تربیتی (حلقه نظم، صبر و …) و ارتباط با سرشاخه ها جهت برنامه های حلقه ای گروه.
  20. برنامه ریزی جهت مشارکت در امور عمومی مدرسه، خوابگاه و مجتمع مسکونی.
  21. بازدید از مدارس، کتابخانه ها و موزه ها و ….
  22. توجه به مناسبت های زمانی موالید و وفیات و برگزاری برنامه متناسب با آنها.
  23. مشارکت در امر ازدواج طلاب از طریق مشاوره و راهنمایی ایشان و تلاش در جهت اصلاح اندیشه طلاب نسبت به امر مبارک ازدواج
  24. ارتباط با مراکز تخصصی بهداشت و سلامت جهت پیگیری مشکلات و بیماری های جسمی طلاب.
  25. و…
دوره های مهارتی و تخصصی ویژه مربیان اخلاق و تربیت مجتمع آموزش عالی بنت الهدی

مربیان اخلاق و تربیت، با هدف هدایت، حمایت و پرورش طلبه شایسته و مطلوب که در همه زمینه های تربیتی، اخلاقی، عبادی، اعتقادی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، جسمانی و … رشد متوازن داشته باشد، آغاز به فعالیت نموده است.

اما تربیت طلاب و تأثیرگذاری روی ایشان، علاوه بر تهذیب نفس، مناعت طبع و … نیاز به تخصص ها و مهارت هایی دارد که بتواند این ارتباط را مستحکم و در مسیر صحیح و هدف غایی هدایت کند و با رفتارهای بعضا سلیقه ای و غیر اصولی، از مسیر اصلی جدا نکند.

از این رو، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با آگاهی به ضرورت و اهمیت تربیت صحیح طلاب و با هدف از افزایش توانمندی و تقویت دانش و مهارت های مربیا ن اخلاق، در ساحت های مختلف تربیتی از جمله: عبادی معنوی، اعتقادی، سیاسی اجتماعی، خانوادگی و … همه ساله بر اساس اولویت سنجی و نیازهای شناسایی شده، کارگاه ها و دوره های مهارتی و دانش افزایی ویژه مربیان اخلاق خود برگزار می کند.

ویژگی ممتاز این دوره ها عبارت است از:

  • حضور حداکثری مربیان اخلاق و تربیت جهت دانش افزایی و افزایش توانمندی در حوزه های مورد نظر دوره؛
  • پژوهش محور بودن دوره (بر حسب نیاز)؛
  • تمرین و تکلیف عملی برای تثبیت آموخته ها؛
  • مباحثه در طول دوره؛
  • پرسش و پاسخ و نقش آفرینی (بر حسب نیاز)؛
  • و…
گزارش مختصر هر یک از دوره ها در این بخش ارائه می شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up