جمعه،12 بهمن،1403
مهدکودک بنت الهدی – پایگاه اطلاع رسانی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی
فهرست

معرفی پیش‌دبستانی و مهدکودک بنت‌الهدی

تاریخچه تأسیس

پیش‌دبستانی و مهدکودک بنت‌الهدی از مراکز وابسته به مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی، بخش خواهران جامعه‌المصطفی‌العالمیه است، که در سال ۱۳۶۱ با عنایت و تلاش جمعی از علما؛ به‌ویژه حضرت آیت‌الله آصفی، تأسیس شد و از سال ۱۳۷۸ تحت پوشش کامل جامعه‌المصطفی‌العالمیه قرار گرفت. این مجموعه آموزشی و تربیتی، از سال ۱۳۸۶ با دریافت مجوز رسمی از سازمان بهزیستی، به‌عنوان یکی از مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک رسمی و فعال کشور، فعالیت خود را با مدیریت داخلی سرکار خانم تقی‌زاده آغاز نمود، که بعد از گذشت ۱۷ سال، همچنان ادامه دارد.

اهداف
  1. ایجاد فضایی آرام و بدون دغدغه برای تحصیل بانوان طلبه از طریق مراقبت و نگهداری از فرزندان ایشان؛
  2. کمک به خانواده‌های طلاب بین‌الملل در استفاده از یک محیط سالم مراقبتی و تربیتی برای پرورش کودکانشان؛
  3. ارتقاء رشد ذهنی، عقلانی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی کودکان و توجه‌دادن ایشان به ارزش‌های دینی و ملی؛
  4. پرورش خلاقیت‌ها و توانایی‌ها و شکوفاسازی استعدادهای کودکان؛
  5. آماده‌سازی کودکان برای فراگیری بهتر و آسان‌تر مفاهیم آموزشی؛
  6. آماده‌سازی کودکان پیش‌دبستانی برای ورود به نظام تحصیلی رسمی کشور.
فعالیت‌ها

به‌منظور بهبود و ارتقای همه‌جانبه پیش‌دبستانی و مهدکودک بنت‌الهدی، و نیز به‌کارگیری روش‌های به‌روز و نوآورانه، بازمهندسی این مجموعه در شاخه‌های فیزیکی، آموزشی، فرهنگ و تربیتی، بهداشتی و ساختار اداری، مورد توجه و اهتمام بوده است. گزارش اجمالی از فعالیت‌ها و این روند ارتقایی ارائه می‌گردد.

الف. فضای فیزیکی

رنگ‌آمیزی و پوشش دیوارها با بنرهای هنری و همچنین پوشش سطوح کلاس‌ها و سالن‌ها با فرش، موکت(به‌منظور عایق‌بندی و ایمن‌سازی)، پارکت، میز، صندلی و گهواره، آیفون تماس، تجهیز کلاس‌ها به انواع امکانات آموزشی، تجهیز سالن‌ها(دفتر اداری، استراحت مادران، نمازخانه، کلبه قصه، پارت بازی، اتاق تلویزیون، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، انبار، میز تعویض، حوضچه شست‌وشوی کودک و…) به انواع تسهیلات لازم و مربوطه و فضاسازی هنری محیط مجموعه، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است.

ب. آموزشی

آموزش کتاب زبان‌یار(آشنایی با حروف الفبا از طریق داستان، اشاره و اشعار)؛

– آموزش کتاب کار کودک(آموزش مفاهیم دینی، ریاضی، علوم و اجتماعی)؛

– آموزش آداب اجتماعی و افزایش دانش عمومی؛

– حفظ سوره‌های نبأ و نازعات و پانزده سوره کوچک قرآن؛

– حفظ سوره توحید به پنج زبان(فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی و اردو)؛

– حفظ موضوعی احادیث و اشعار؛

– برگزاری جشن‌های آموزشی؛ از جمله جشن غنچه‌ها و جشن فارغ‌التحصیلی کودکان پیش‌دبستانی،

از اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی این مجموعه است.

دستاورد آموزشی

تدوین و تولید کتاب کار مناسبت‌ها با رویکرد مذهبی و ملی، با همکاری مربیان باتجربه و صاحب‌نظر، برای کودکان دوره پیش‌دبستانی، از جمله دستاوردهای تولیدی این مجموعه در عرصه آموزشی است.

ج. فرهنگی و تربیتی

– برگزاری مراسم صبحگاه به همراه ورزش‌های کودکانه و بازی‌های فکری و گروهی؛

– برگزای مراسم‌ها و جشن‌های دینی، آیینی و ملی؛

– برگزاری اردوهای تفریحی و بازی‌محور؛

– تشرف به حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و سایر اماکن مقدسه در مناسبت‌های دینی؛

– بازدید از مراکز وابسته به نهادهای آموزشی و فرهنگی به‌صورت مناسبتی؛

– دعوت از همکاران نهادهای آموزشی و فرهنگی استان در مناسبت‌های تقویمی؛ از جمله: بزرگداشت روز آتش‌نشان، هفته نیروی انتظامی، روز پرستار و… برای حضور در مجموعه و معرفی آن سازمان به کودکان؛

– اجرای مسابقات و جشنواره‌ها با هدف تقویت هویت دینی و ملی؛

– برگزاری تیوال تئاتر کودکانه و نمایش‌های عروسکی؛

– برگزاری راهپمایی‌های مناسبتی؛ از جمله ۹ دی‌ماه و ۲۲ بهمن‌ماه در مجتمع یا مجموعه؛

– آموزش سفال‌گری؛

– برگزاری همه برنامه‌ها و مراسم‌های ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت.

توجه به تنوع‌سازی فرهنگی، تقویت هویت دینی و ملی، خلق لحظات شاد و کودکانه، ایجاد رقابت سالم و همراه با رفاقت، کسب تجربه کارگروهی، از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های فرهنگی و تربیتی این مجموعه است.

د. بهداشتی

– غربالگری‌های دوره‌ای کودکان؛

– غربالگری هفتگیِ سلامت پوست و مو، قد و وزن، سنجش بینایی و شنوایی کودکان توسط سرکار خان رحیمی، مربی بهداشت مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی؛

– ارجاع به مراکز درمانی؛

– پیگیری وضعیت درمان تا بهبود کودک؛

– مشاوره‌های بهداشتی به مادران کودکان.

مهم‌ترین برنامه در دست اقدام

* یکی از برنامه‌های بلندمدت و در دست برنامه‌ریزی پیش‌دبستانی و مهدکودک بنت‌الهدی، تدوین سند چشم‌انداز براساس اسناد بالادستی، با حضور کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت و با همکاری نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور است.

گزارش آماری سال ۱۴۰۳

هم‌اکنون، ۶۳۷ کودک در پنج رده سنی شیرخوار(۴ تا ۲۴ ماهگی)، نوپا(۲ تا ۳ سالگی)، نوباوه(۳ تا ۴ سالگی)، پیش‌دبستانی۱(۴ تا ۵ سالگی) و پیش‌دبستانی۲(۵ تا ۶ سالگی)، از ۳۹ ملیت، تحت پوشش این برنامه‌های مراقبتی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی پیش‌دبستانی و مهدکودک بنت‌الهدی قرار دارند.

* ملیت‌ها: ایران، عراق، لبنان، سوریه، آمریکا، افغانستان، روسیه، بحرین، ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین، تایلند، کنیا، بنگلادش، اکراین، سودان، پاکستان، گینه، بوگینافاسو، ماداگاسکارا، مالاوی، نیجریه، بنین، الجزایر، کومور، ساحل عاج، تاجیکستان، کامرون، غنا، مالی، آذربایجان، هلند، بوسنی، توگو، تانزانیا، رواندا.

آمار کودکان به تفکیک رده سنی

تعداد کل کودکان

شیرخوار

(۲۴ ماهگی)

نوپا

(۲ تا ۳ سالگی)

نوباوه

(۳ تا ۴ سالگی)

پیش‌دبستانی ۱

(۴ تا ۵ سالگی)

پیش‌دبستانی ۲

(۵ تا ۶ سالگی)

۶۳۷ ۱۴۴ ۱۰۹ ۱۶۴ ۸۷ ۱۲۸

آمار فضای فیزیکی

تعداد کل کلاس

تعداد کلاس کودکان

(شیرخوار، نوپا، نوباوه)

تعداد کلاس پیش‌دبستانی ۱ و ۲

تعداد مکان غیرآموزشی

(دفتر مدیریت، اتاق مادران، نمازخانه، کلبه قصه، پارک بازی، سمعی‌بصری)

فضای کلیدی

(فضا با قابلیت تبدیل به کلاس)

۲۸ ۱۶ ۶ ۶ ۵

 آمار همکاران براساس نوع قرارداد

تعداد کل همکاران قراردادی خدمات‌پشتیبانی پروژه‌ای‌ساعتی
۴۴ ۳ ۱۴ ۳۴

 آمار همکاران براساس نوع همکاری

تعداد کل همکاران مربی کمک‌مربی خدمات‌پرستار اجرایی
۴۴ ۲۰ ۱۷ ۴ ۳

 گالری تصاویر مهدکودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up