فهرست
انجمن‌هاي علمي-پژوهشي

مقدمه:
انجمن‌های علمی پژوهشي جامعه المصطفي صلی الله علیه و آله العالميه، با انگیزه نشاط افزایی در محیط‌های علمی و معنوی حوزه‌های علمیه طلاب غیر ایرانی شکل گرفته تا با بهره گیری از تنوع ملیتی، دانش‌های تخصصی را به صورت بنیادین پی‌ریزی کرده و آینده‌ای هماهنگ با پیشرفت‌های روز جهان در زمینه آموزش و پژوهش برای دانش‌پژوهان رشته‌های مختلف رقم زند و برآنند تا با نیازسنجی دقیق مسائل مختلف علمی مناطق خود و اولویت بندی آنها، ناهمسویی‌های زیانبار را مانع شده و زمینه انسجام امت اسلامی را فراهم نماید. این مهم می‌تواند حوزه‌های مقدس علمیه خارج از کشور را نیز متحول نموده و به صورت مراکز و نهادهای کارآمدتر در جهان اسلام بدرخشند. گرچه باید دانست تحقق این فرایند بدون روحیه آزاداندیشی و رویکرد اجتهاد گرایانه معمول در حوزه‌های علمیه تحقق یافتنی نخواهد بود.
با توجه به اهمیت و جایگاه انجمن های علمی-پژوهشي در حوزه های علمیه و به ویژه جامعه‌المصطفی صلی الله علیه و آله ‌العالمیه و به منظور توسعه و هماهنگی فعالیت های علمی طلاب پژوهشگر، در زمینه دانش علوم گوناگون انجمن‌هاي علمي مربوطه در مؤسسه آموزش عالي بنت الهدي تأسيس گرديده است.

اهداف كلي از تشكيل انجمن:
  • نشر و ترويج اسلام ناب محمدي مبتني بر معارف قرآن و اهل بيت.

  • توانمند سازی دانش پژوهان در حیطه­های دانشی، مهارتی و عملکرید در راستای انجام ماموریت های پژوهشی در مناطق هدف.
  • نشر توليدات علمي پژوهشي از طريق فرآيند ها و فعاليت هاي پژوهشي.
انجمن‌هاي علمي –پژوهشي مؤسسه
  1. انجمن علمي-پژوهشي مطالعات زنان
  2. انجمن علمي-پژوهشي ادبيات عرب
  3. انجمن علمي-پژوهشي فلسفه و كلام          
  4. انجمن علمي-پژوهشي فقه و اصول
  5. انجمن علمي-پژوهشي علوم قرآن و حديث
  6. انجمن علمي-پژوهشي زبان و ادبيات فارسي
  7. انجمن علمي-پژوهشي علوم تربيتي
  8. انجمن علمی-پژوهشی تاریخ
  9. انجمن علمی-پژوهشی حقوق
  10. انجمن علمی-پژوهشی مطالعات مهدویت
  11. انجمن علمی-پژوهشی مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی
  12. انجمن علمی-پژوهشی مطالعات اسلامی به زبان عربی
فعاليت‌هاي انجمن‌هاي علمي-پژوهشي

1-كارگاه هاي علمي-پژوهشي
به منظور تقويت و پرورش روحيه ي تحقيق و پژوهش و ارتقاي سطح علمي، كسب مهارت در انجام امور تحقيقاتي و پژوهشي آموزشهاي اوليه و دوره‌هاي تكميلي و روز آمدن نمودن اطلاعات، انجمن‌هاي علمي-پژوهشي تلاش می­کنند با برپايي كارگاه‌هاي علمي-پژوهشي در سطح طلاب و در مقاطع مختلف به صورت روشي، بينشي و محتوايي، آنان را در اين امر ياري نمايد.

2- نشست هاي علمي – پژوهشي
انتقالِ يافته‌ها توسط كارشناسان متخصص و آگاه در فضاي علمي- پژوهشي(نشست‌هاي علمي) نقش مهمي را در اجاد و ساماندهي شاكله فكري مخاطبين دارد. انجمن‌هاي علمي-پژوهشي به تناسب گرايش علمي، سطح معلومات و رتبه‌هاي علمي نشست‌هاي علمي- پژوهشي و ادبي را در انواع مختلف طراحي و اجرا نمايد. از آنجا كه انجمن‌هاي علمي-پژوهشي از رشته‌هاي مختلف تشكيل شده است، به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي متناسب با سطح مخاطبين عام و خاص منظومه فكري مناسبي را سامان مي‌دهد.
در اين نشست تعدادي از افراد و متخصص در زمينه اي خاص، جهت تبادل دستاوردهاي علمي (از طريق سخنراني و يا ميزگرد علمي به بحث، پاسخ‌گويي و ارائه راهكار مي‌پردازند) كه با همكاري گروه هاي علمي، انجمن هاي علمي–پژوهشي و معاونت پژوهش براي طلاب انجمن برگزار مي گردد.

3- مسابقات علمی- پژوهشی
به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی، تقویت روحیه و بنیه علمی طلاب مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه های مناسب برای فعالیتهای جمعی علمی، همچنین بهره گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقیق توسعه علمی اطلاعاتی، اقدام به برگزاری مسابقات با عنوان مسابقات علمی- پژوهشی با اهداف ذیل برگزار می نماید:

• ایجاد و گسترش رقابت های سازنده علمی
• ارج نهادن به فعالیت های علمی کاربردی
• ارتقای روحیه تعاون، همکاری و رقابت سازنده در فعالیت های علمی بین طلاب.
• ارتقای سطح آگاهی های عمومی نسبت به آنان از طریق نامگذاری مسابقات علمی.
• تقویت امکان رقابت پذیری علمی بین طلاب.

4-تأليف و ترجمه
از آنجا كه مخاطبين اصلي انجمن‌هاي علمي-پژوهشي، طلاب و محققين مؤسسه مي باشند، شناسايي دقيق توانمندي ها و فعاليت هاي بالقوه و بالفعل آنها جهت برنامه ريزي براي فعاليت هاي پژوهشي ضروري مي باشد، در اين راستا اقدام به مشاوره و جذب طلاب علاقمند به مباحث تأليف و ترجمه در زمينه كتب اخلاقي، فقهي و شرعي و تربيتي شده است.

5- چاپ بروشور، گاهنامه و …
نشريات بازتاب تفكرات و انديشه هاي محققين و نخبگان هر جامعه اي در سطوح مختلف مي باشد ، از اين رو مي تواند پشتوانه گران سنگي براي طلاب و محققان باشد .
انجمن‌هاي علمي-پژوهشي با بهره‌مندي از آراء و نظريات محققان و پژوهشگران طلبه جهت آشنايي طلاب با مسائل و مباحث علمي-پژوهشي كه در حيطه فعاليت هر انجمن مي‌باشد اقدام به نشر بروشورها و گاهنامه مي‌نمايد.

6-همايش هاي علمي
فراهم نمودن زمينه براي حضور و مشاركت در همايش هاي علمي بين المللي، تبادلات علمي و بين المللي پژوهشگران ، انعقاد قراردادها و تفاهم نامه هاي علمي وپژوهشي، اجراي پروژه هاي تحقيقاتي مشترك، از اقداماتي است كه مي‌ توان براي توسعه همكاري هاي علمي انجمن‌هاي علمي-پژوهشي در سطح بين الملل برشمرد.

7- وبلاگ
يكي از مهم‌ترين راه آشنايي ساير مراكز و طلاب با انجمن‌هاي علمي-پژوهشي ايجاد وبلاگ مي‌باشد كه تمامي مطالب و فعاليت‌هاي انجمن در آن قرار مي‌گيرد.

8- بازديدها و سفرهاي علمي
جهت آشنا نمودن طلاب با مراكز و پژوهشكده‌هاي علمي-پژوهشي در سطح استان و ساير مراكز جامعه‌ المصطفي صلی الله علیه و آله العالميه

9-  برپايي نمايشگاه

برپايي نمايشگاه دستاوردهاي‌ انجمن‌هاي علمي در سطح استان و كشور
بر پايي نمايشگاه كتاب در سطح مؤسسه (نمايشگاه كتاب با موضوع شعار سال و منطبق با فعاليت انجمن برگزار خواهد شد)
حضور در نمايشگاه‌هاي سطح استان و كشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up