فهرست
معرفی سیر برخط واحد اندیشه مطهر

 استاد مطهری بی شک یکی از فرزانگان بی بدیل کشور و جهان اسلام بود که در اکثر بخش ها و حوزه های علوم دینی اعم از فلسفه، کلام، حدیث، اخلاق و … مطّلع و در عین حال صاحب رأی و نظر بود

ایشان با عنایت به وسعت دایره علمی و احاطه کامل بر حوزه های مختلف علوم و شناخت روحیات و ویژگی های نسل جدید، کتب عدیده ای تآلیف نمود. مجموعه آثار معظم له بخش اعظمی از معارف اسلامی را به زبانی ساده، فصیح و گویا در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

شاید بتوان گفت مهمترین اثری که تدبّر در آثار استاد مطهری برای مطالعه کننده دارد، به دست آوردن یک مبنای فکری، استدلالی، منطقی و مبرهن است که هم عقل را اقناع و هم دل را راضی می نماید

با توجه به این مطالب، ضرورت مطالعه آثار علامه مطهری، بخصوص برای طلاب آشکار می شود. همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند «باید با برنامه ریزی زمینه ای فراهم شود که طلاب، دانشجویان و نسل جوان، دوره کتاب های شهید مطهری را مطالعه نمایند».

از این رو این واحد با اهداف زیر تصمیم به برگزاری سیر مطالعات تربیتی آثار استاد مطهری به روش برخط و مجازی نموده است.

این طرح تلخیصی از آثار استاد مطهری است که در قالب 8 دفتر از خلاصه 42 عنوان اثر ثبت شده این اندیشمند فرزانه در سیر گنجاده شده است. درباره نام های هریک از این دفاتر هشت گانه می توان گفت اغلب این اسامی در هیچ یک از آثار استادمطهری مشاهده نمی شوند، بلکه موضوعاتی هستند که استاد مطهری در میان آثار و تالیفاتش به آنها پرداخته است. از این میان می توان جلد چهارم این مجوعه که «مقام زن» نام دارد را مثال زد. در این دفتر مباحث مرتبط با مقام زن بر اساس کتاب های «نظام حقوق زن در اسلام»، «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب» ، «مساله حجاب» از آثار استاد گردآوری شده است. در ذیل به معرفی عناوین دفاتر هشت گانه می پردازیم:

عناوین سیر برخط مطالعات تربیتی آثار استاد مطهری:

1. صدگفتار؛ (تلخیصی از کتب: ده گفتار* بیست گفتار* حکمت ها و اندرزها جلد یک و دو* آزادی معنوی)

2.  سیری در سیره معصومین علیهم السلام؛ (تلخیصی از کتب: داستان راستان* سیری در سیره معصومین علیهم السلام* سیری در سیره نبوی* جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام* سیری در نهج البلاغه)

3. انسان بر آستان دین (تلخیصی از کتب: تعلیم و تربیت در اسلام* انسان کامل* تکامل اجتماعی انسان* نبرد حق و باطل* امدادهای غیبی در زندگی بشر* ولاها و ولایت ها* عرفان حافظ)

4. مقام زن (تلخیصی از کتب: نظام حقوق زن در اسلام* مسئله حجاب* اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب)

5. آشنایی با قرآن (تلخیصی از کتب: آشنایی با قرآن جلد 1 تا 8* تلخیصی از تفسیر سور مبارکه: حمد، بقره، انفال، توبه، نور، زخرف، دخان، جاثیه، فتح، قمر، الرحمن، واقعه، حدید، حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون، تغابن، طلاق، تحریم، ملک و قلم)

6. دین و دوران (تلخیصی از کتب: خدمات متقابل اسلام و ایران* پیرامون انقلاب اسلامی و پیرامون جمهوری اسلامی* نهضت های اسلامی درصد ساله اخیر* اسلام و مقتضیات زمان* قیام و انقلاب مهدی علیه السلام*جهاد)

7. سرشت و سرنوشت (تلخیصی از کتب: فطرت* فلسفه اخلاق* مسئله شناخت* انسان و ایمان* انسان در قران* علل گرایش به مادیگری)

8. حماسه حسینی؛ (تلخیصی از کتب: حماسه حسینی جلد یک و دو)

نحوه و کیفیت حضور طلاب در طرح:

واحد اندیشه مطهر برای هریک از طلاب مجتمع، نام کاربری و رمز عبور در نظر گرفته است که نام کاربری آنها(@mou.ir کدتحصیلی ( و رمز عبور، کدتحصیلی ایشان است.

طلاب محترم می توانند از طریق سایت مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، بخش سامانه ها بر عنوان سیر بر خط مطالعات مجازی آثار استاد مطهری کلیک و از طریق نام کاربری و رمز عبور تعیین شده، وارد میز کار خود شوند.

هر کتاب در این روش، به چند درس تقسیم شده است. هر یک از طلاب پس از ورود به درس و مطالعه مباحث آن، وارد آزمون آن درس می شوند و در صورت کسب حد نصاب امتیاز (75%)، مجوز ورود به درس بعد را بدست می آورند. به همین ترتیب این روش برای مطالعه دروس و آزمون های دیگر ادامه می یابد

مزایای سیر برخط:

از طریق این طرح، علاوه بر اینکه طلاب، آموخته های خود را محک می زنند، از طریق مطالعه و آشنایی با اندیشه های متعالی و سازنده استاد مطهری;به ارتقای سطح کیفی دانش و بینش اسلامی خویش کمک شایانی می نمایند.

همچنین هر یک از طلاب شرکت کننده در طرح ضمن کسب امتیاز و اهدای هدایای نقدی و غیر نقدی که در انتهای هر یک از دفاتر تقدیم ایشان می شود، اگر موفق به اتمام دوره گردند برای ایشان گواهی پایان دوره صادر گردیده و تقدیم ایشان می شود.

گستره سیر برخط:

به منظور تقویت بنیه علمی و تحلیلی کارمندان و اساتید مجتمع آموزش عالی بنت الهدی نسبت به معارف و اندیشه های ناب اسلامی، همچنین عمل به منویات مقام معظم رهبریمبنی بر مطالعه و تبیین و پژوهش نسبت به آثار این اندیشمند بزرگ، سیر برخط مطالعات تربیتی آثار استاد مطهری برای کارمندان و اساتید نیز به شرحی که گذشت، در نظر گرفته شده است و کارکنان و پرسنل محترم می توانند با ورود کدپرسنلی خود به میزکار شخصی این سیر مطالعاتی ورود پیدا کنند و از دریای معارف این فیلسوف ارجمند بهره مند شوند. و علاوه بر ذخیره معنوی بسیار، از مزایای مادی آن مانند ثبت ساعت و دانش افزایی بهره مند گردند.


برای مشاهده سامانه سیر مطالعاتی اندیشه مطهر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up